Factsheet Startende Inspecteur

In dit sectoroverstijgend en generiek traject staat de werkpraktijk van jou als startende inspecteur centraal. Kennis, gedrag en vaardigheden vormen samen één geheel. Je krijgt zicht op en handvatten voor het ontwikkelen van een bewust, gebalanceerde beroepshouding in het toezichtproces. Jouw opgedane kennis zal direct bruikbaar zijn in de werkpraktijk van jouw inspectie.

Hoe ziet het leertraject eruit?

Praktische informatie

  • Duur: 8 lesdagen en 2 intervisiebijeenkomsten verdeeld over 3 maanden (waarvan 3 keer een tweedaagse met overnachting)
  • Groepsgrootte: 12-16 deelnemers
  • Locatie: omgeving Utrecht
  • Aanvullende studietijd:
    • Voorbereidende opdrachten voor de lesdagen
    • Voortgangsgesprekken met de leerbegeleider/leidinggevende
  • Literatuur:
    • Toezicht; inspecties en autoriteiten in Nederland (Mertens e.a.)
    • Toekomst van Toezicht; een verkenning van wat nodig is (Schinkelshoek e.a.)
    • Begrippenkader Rijksinspecties (Velders e.a.)

Opzet

Inspecteren is een vak! Het is een sectoroverstijgend, generiek traject waarbij de werkpraktijk van het inspecteren centraal staat. Dit traject bestaat uit een afwisseling van contactdagen, waaronder drie tweedaagse bijeenkomsten, opdrachten en intervisie. Het programma ondersteunt je bij de stappen om als startende inspecteur aan de gang te gaan. Het gaat over het vak toezicht houden als zodanig, niet over de specifieke sectoren. De deelnemers die vanuit diverse rijksinspecties komen, werken onderling veel samen en wisselen hun kennis en ervaringen uit. De onderwerpen zijn geordend rondom twee perspectieven: het inspectieoptreden en oriëntatie op de omgeving. In het leertraject staat de werkpraktijk van de startende inspecteur centraal. Het is een afwisselend traject met diverse soorten leeractiviteiten.

Onderwerpen/modules

  • Oriëntatie op de omgeving: maatschappelijke context
  • Oriëntatie op de omgeving: verantwoordelijkheid vanuit de inspecties
  • Inspectieoptreden: objectief waarnemen, oordeel vormen en vaststellen naleving
  • Inspectieoptreden: rapporteren, dossier opbouwen en afronden
  • Inspectieoptreden: objectief interveniëren en communiceren van afspraken
  • Inspectieoptreden: informatieverwerving en voorbereiden

Wat is de opbrengst voor de deelnemer?

De lesstof levert jou een gedegen en gevarieerde kennismaking op met het vak toezicht en jouw rol als inspecteur. Daarnaast krijg je zicht op en handvatten voor het ontwikkelen van een bewust, gebalanceerde beroepshouding in het toezichtproces.

Bekwaamheden

Als startende inspecteur heb jij je aan het einde van het leertraject een aantal professionele competenties eigen gemaakt waarmee je bent toegerust voor de werkpraktijk.

Je kunt:

  • toezicht in een maatschappelijke context plaatsen;
  • als inspecteur je eigen inspectie vertegenwoordigen;
  • het toezichtproces als cyclisch proces hanteren;
  • de stappen in het toezichtproces professioneel gebruiken;
  • met collega’s van diverse rijksinspecties samenwerken;
  • en op je eigen professionele ontwikkeling reflecteren.

Wat is de opbrengst voor de organisatie?

Tijdens het traject werk je met collega’s van andere rijksinspecties samen. Daarmee werk je gezamenlijk aan toezichtvraagstukken die in meerdere rijksinspecties aan de orde zijn. Je functioneert tussen en met toezichthouders van andere rijksinspecties waardoor jouw professionele kijk op toezicht breed en sectorgeneriek wordt. Jouw blik verruimt en met elkaar breng je nieuwe inzichten de organisaties binnen.

Voor wie is het bestemd?

Dit leertraject is een traject voor iedere startende inspecteur bij een van de rijksinspecties. Startend wil zeggen: niet langer dan twee jaar in dienst als inspecteur. Enige werkervaring als inspecteur is vereist.

Hoe kun je je inschrijven?

Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden voor het leertraject Startende Inspecteur via e-mail: academievoortoezicht@inspectieraad.nl.