Docenten gezocht Objectief waarnemen en oordelen met juridische onderbouwing van de Awb

De Inspectieraad zoekt docenten voor het Leertraject Startende Inspecteur (LSI). LSI is onderdeel van de Academie voor Toezicht en is gericht op startende inspecteurs van de rijksinspecties. LSI is een inspectieoverstijgend leertraject waarbij gewerkt wordt met verschillende modules die het inspectieproces volgen.

Ben jij de ervaren inspecteur die zijn/haar kennis wil delen met startende collega’s? Lees verder wat de rol inhoudt en hoe je kunt solliciteren.

Module 2: Objectief waarnemen en oordelen

Module 2 is een tweedaagse module die gaat over het juridisch onderbouwen van je werk als inspecteur (op basis van H5 van de Awb). De deelnemers leren objectief waarnemen en oordelen en kunnen dit juridisch onderbouwen.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Aankondigen inspectie
  • Feitelijk waarnemen
  • Waarnemen in gesprekken
  • Oordeel vaststellen
  • Terugkoppelen bevindingen

Wat is jouw ervaring?

Als docent van module 2 heb je een juridische achtergrond. Hierbij is het belangrijk dat je als docent jouw juridische kennis kan toepassen op kwaliteits-, bedrijfs- en meer handhavende inspecties. Communicatie is ook belangrijk: hoe benader je iemand die je wilt ondervragen? En welke vragen stel je? Dat alles vanuit een juridisch oogpunt zodat je een goed onderbouwd rapport kunt afleveren waar eventueel een rechter zijn/haar oordeel op kan baseren.

Hoeveel tijd kost het?

We zoeken 3 docenten voor 2-4 groepen per jaar.

Geschatte tijdsbesteding per groep:

  • 2 x 8 uur uitvoering
  • 2 uur voorbereiding

Wat wordt er van je verwacht?

  • Je vindt het leuk om startende inspecteurs te begeleiden in het leerproces en hen te stimuleren om zichzelf te verbeteren. Je doet dat op inspirerende en creatieve wijze. Daarnaast voldoe je in grote mate aan het competentieprofiel.
  • Het docentschap vraagt om een tijdsinvestering voor zowel voorbereiding als uitvoering en mogelijk ook wat nawerk. Ook is er een tweejaarlijkse docentenbijeenkomst en als nodig ook een kleine bijeenkomst van de docenten onderling per module.
  • Om ervoor te zorgen dat de geplande lessen doorgang kunnen blijven vinden, stellen wij een opzegtermijn van 2 lessen zodat er voldoende tijd is om een vervanger te zoeken.
  • Bij module 2 is een diner en overnachting inbegrepen. Als docent ben je daarbij aanwezig en ben je benaderbaar voor de deelnemers. Dit geldt ook voor de lunchmomenten.

Welke competenties heb je?

  • Je bent werkzaam in het toezicht en wilt graag jouw kennis en kunde delen met startende inspecteurs.
  • Je bent vakinhoudelijk goed onderlegd. Dit komt duidelijk naar voren door de voorbeelden die je kunt geven wanneer deelnemers hierom vragen. Hierbij weet je verbanden te leggen tussen de verschillende inspecties.
  • Je bent nieuwsgierig naar de actuele ontwikkelingen in je vakgebied en kunt dit toepassen in de lessen.
  • Je kunt overzicht houden en weet deelnemers te motiveren en te stimuleren. Je grijpt in wanneer het nodig is en laat los waar daar de ruimte voor is om de deelnemers een optimale leerervaring te bieden.
  • De sfeer in de groep is erg belangrijk bij LSI. Je bent in staat een veilige omgeving te creëren waarbinnen de deelnemers zich vrij voelen om vragen te stellen en een actieve bijdrage te leveren.
  • Je bent communicatief vaardig en voert dit door in zowel de lessen als de communicatie rondom de lessen.
  • Je houdt oog voor de algemene leerdoelen van het traject en de individuele leerdoelen van de deelnemers. Je weet ‘de cirkel rond’ te maken en geeft de deelnemers op een positieve manier feedback.
  • Je bent leergierig en staat open voor zelfontwikkeling.

Wat bieden we jou?

  • Veel leuke collega’s en daarmee een uitgebreid netwerk van docenten uit alle rijksinspecties. Via de Academie voor Toezicht wordt het onderlinge contact gestimuleerd in bijeenkomsten.
  • Toegang tot het Netwerk Publiek Toezicht, een besloten netwerk voor en door toezichthouders en betrokkenen bij het toezicht zoals wetenschappers.
  • De mogelijkheid om je vaardigheden verder te ontwikkelen door middel van cursusdagen. Bijvoorbeeld op het gebied van didactiek of online les geven.
  • Een passende inwerkperiode waarbij oog is voor jouw behoeftes.
  • Het ontwikkelen van inhoudelijke kennis door de kruisbestuiving die plaatsvindt tussen docenten en deelnemers.
  • De Academie legt desgevraagd verantwoording af over de tijdsbesteding en de kwaliteit van jouw bijdrage aan jouw leidinggevende.

Waaruit bestaat de rest van het leertraject?

  • In module één van het leertraject ligt de focus op de maatschappelijke context van het inspectievak
  • In de derde module gaan de deelnemers aan de slag met interveniëren en communiceren
  • De vierde module legt de focus op het rapporteren en de Wet Open Overheid (WOO)
  • De vijfde en laatste module gaat over informatie verwerven en het voorbereiden van een inspectie
  • Na het afronden van de modules is er ruimte voor intervisie. Dit geeft de deelnemers de kans te groeien in kennis, vaardigheden en zelfinzicht.

Ik wil solliciteren!

Herken je jezelf in dit profiel en wil je solliciteren? Stuur dan een korte motivatie en je CV naar academievoortoezicht@inspectieraad.nl. Binnen twee weken ontvang je een reactie.

Vragen?

Wil je meer weten, neem dan gerust contact op met Hansje Hooghiemstra:

academievoortoezicht@inspectieraad.nl of 06 31 104 750

Wij kijken uit naar je reactie!